Monday, October 12, 2009

Jangan Kecewa dengan Taqdir Allah


Advertisement

Salam perjuangan ...

"Ana tak sangka kita boleh kalah di sini ..", keluh sorang petugas semasa mendapat berita kekalahan di UPU Seliua tempat beliau bertugas. Beliau merupakan orang tempatan yang ditugaskan untuk bersama-sama petugas Perak membantu saluran UPU tersebut.

Masing-masing mengerumi komputer untuk melihat jumlah kiraan sebenar yang diperolehi oleh kedua-dua calon. Ternyata calon PAS, Zulkefly Mohamad Omar kalah dengan majoriti 246 dengan Tan Sri Isa Samad di saluran UPU yang dijaga oleh negeri Perak.

Suasana riuh di tengah-tengah Estet itu tiba-tiba bertukar menjadi suram tatkala mendapat tahu keputusan rasmi tersebut.

"Argggggggg ....", jerit sahabat tadi melepaskan geram.

"Sabar syeikh ... sabar. Jangan macam ni", tegur ayah saya.

"Kalah tu biasa. Setidaknya kita kalah bergaya. Apa yang penting, (PAS) negeri sembilan perlu ambil PRK Bagan Pinang ni sebagai pelajaran dan cuba memperbaiki diri untuk menghadapi pilihanraya yang akan datang", jelas ayah saya lagi yang diamanahkan untuk mengawal selia gerak kerja dan petugas-petugas Perak di Seliau.

Apapun keputusan yang diperoleh, kami tetap menghormati kehendak rakyat yang memilih. Walaubagaimanapun, PAS akan terus komited dalam perjuangan mereka biarpun kita terpaksa menghadapi kekalahan. Dalam sesi media semalam pun, pimpinan kita telah menyatakan bahawa pos mortem secara komprehensif akan dilakukan dengan segera bagi mengenal pasti sebarang kesilalapan yang kita lakukan di dalam PRK kali ini. Selain dari faktor-faktor internal, faktor luar yang menjadi punca kekalahan kita di Bagan Pinang adalah disebabkan oleh kecelaruan Undi POS yang dipertikaikan ketelusannya serta budaya Gengsterisma yang digunakan oleh UMNO / BN sehingga rakyat merasa takut untuk mendekati kita akibat diancam oleh berbagai-bagai ancaman.

Oleh itu, selain daripada isu Rasuah, Undi POS akan menjadi isu utama yang akan diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat dalam memastikan pilihanraya selepas ini berjalan dengan telus dan demokratik.

-------------------------------

Alhamdulillah,
Allah masih sayangkan kita.
Diberikan-Nya peringatan.
Diberikan-Nya kekalahan.
Supaya kita tidak terbuai lalai dibawa angin yang berderu;
merasa kuat !
merasa angkuh dengan kelebihan diri sendiri !

"Dan Allah melakukan demikian untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati" (Ali-'Imran: 154)

Buat yg beriman,
kekalahan itu satu muhasabah ..
satu pengajaran ..
satu teguran ..
Satu tarbiah dan satu pendidikan daripada Tuhan !

"Ya Tuhan kami, ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami beserta org-orang yang berbakti" (Ali-'Imran: 193)

Kita redha,
Kita akur,
Kita harus belajar dari kesilapan.

Biar berapa kali daun-daun berguguran,
Biar berapa jauh burung-burung beterbangan,
Biar berapa kali ombak air menerjah ke pantai,
Biar berapa banyak terkuburnya jasad-jasad,
Perjuangan Islam tidak akan pernah mati,
Cahaya Islam tidak akan pernah terpadam,
Walaupun mulut-mulut mereka cuba menutupinya ...
Islam pasti akan tetap berada di singgahsana

"Mereka ingin hendak memadamkan cahaya Allah dengan mulut mereka, dan Allah tetap menyempurnakan cahaya-Nya meskipun orang-orang kafir membenci" (Ash-Shaff: 8)
Bersedihlah,
Tapi jangan kecewa.
Jangan merasa hina !
Jangan pernah berputusa asa !
Kerna kamu tiggi di sisi Allah
Jika kamu adalah orang-orang yang Benar !!

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman" (Ali-'Imran: 139)

"Dan berapa banyak nabi yang berperang bersama-sama mereka sejumlah besar dari pengikutnya yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana kekalahan yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak lesu dan tidak pula menyerah kepada musuh. Allah menyukai orang yang sabar" (Ali-'Imran: 146)

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

No comments:

Post a Comment