Wednesday, October 21, 2009

Ingat ALLAH sekalipun dengan jalan berFIKIR



Imam Ibnu 'Athaillah rahimahullah berkata, "Berfikir itu adalah jalan hati pada semua makhluk Allah".

Ungkapannya pendek sahaja, tetapi maksudnya cukup mendalam.

Sesiapa yang ingin mengenal Allah, fahamilah ungkapan yang diucapkan oleh Imam Ibnu Athaillah ini sebaiknya. Ternyata saya masih jauh lagi dengan Allah, walaupun saya amat yakin Allah sentiasa ingin dekat dengan saya.

Ketahuilah bahawa segala yang Maujud itu untuk yang Wujud. Alam ini maujud, manakala Allah itu wujud. Segala yang ada di langit dan di bumi ini sebenarnya diciptakan untuk kita sampai kepada Zat yang wujud, iaitu Allah SWT. Manusia dikenal pada zatnya, manakala Allah pula dikenal pada sifatnya. Kerana itu, berfikir tentang kejadian langit dan bumi serta seisinya pasti akan tergambarkan kesempurnaan Sifat-sifat, Keagungan, Kebesaran, Ketinggian dan Keesaan Allah SWT yang Maha Pencipta lagi Maha Bijaksana. Di saat itu, akan terserlahlah kelemahan kita dan jelaslah kehebatan Allah SWT. Seorang penyair pernah mengungkapkan:
"Hati nurani manusia itu,
pasti tidak akan mampu,
memperolehi sesuatu.
Jika dia tetap menuntut bukti,
carilah mengapa waktu siang itu terang benderang"
Pasangan kekasih, walaupun mereka dipisahkan beribu batu, tetapi ia sangat dekat dengan hadirnya dia di dalam dirinya. Begitu juga hubungan kita dengan Allah .. Allah itu batin manakala kita itu zahir. Kita tidak mampu melihat-Nya, walaupun Dia mampu melihat kita. Diantara zahirnya kita dan batinnya Allah, berfikir tentangnya adalah jalannya yang menghubungkan diantara kita dengan Allah. Maka di saat itu, hati pasti akan terasa dekat dengan-Nya. Sebaliknya, walaupun Allah itu tersangat dekat dengan kita, tetapi akan terasa jauhnya Allah jika hati dan fikiran kosong dari mengingatinya.

Saat ia datang, saya dapat rasakan kekhusukan dan kemanisan dalam beribadah dan beramal. Namun cahaya Allah itu letaknya di hati. Ia sangat suci dan tidak menerima sebarang kekotoran. Maka saat hati lalai darinya, pergilah nur cahaya itu dan hilanglah kekhusukan. Sebagaimana jasad memerlukan makanan, hati juga memerlukan makanan. Makanan hati adalah iman dan cahaya Allah. Saat hati kenyang dengan iman, fikiran pun menjadi sihat dan tenang. Namun jika hati lapar dan tidak mendapat makanan, ketika itu, hidup menjadi tidak keruan, fikiran pun menjadi tidak tenang.

Beruntunglah sesiapa yang dihatinya sentiasa ada Allah. Semoga kita dapat mengingati Allah sekalipun dengan jalan berFIKIR.

Agar ia menjadi makanan buat anda, dan pengubat buat hati ini yang sentiasa mengharapkan pemeliharaan-Nya.

Saya sangat mengharapkan.

"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon perlindungan kepadamu dari kelemahan, kemalasan, pengecut, bakhil dan azab kubur. Ya Allah, berikanlah ketaqwaan pada diriku dan sucikanlah ia, kerana Engkau-lah sebaik-baik Rabb yang mensucikannya, Engkau Pelindung dan Pemeliharanya. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusu', dari nafsu yang tidak pernah puas dan dari doa yang tidak dikabulkan" ... ameen Ya Rabbal 'Alameen.

(Riwayat Muslim, no. 2722)

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

1 comment:

  1. Salam Perjuangan kepada Mohd Fitri,

    Saya amat tertarik dengan penulisan dan saranan terutamanya perjuangan umat Islam dan Bumiputra.

    Anda mempunyai sifat perjuangan dan kepimpinan yang jelas. Di sini saya juga ingin mengajak anda melihat perjuangan HPA, Produk Halal Tanggungjawab Bersama.

    Sila lawati web saya utk mengetahui serta menyertai pelbagai aktiviti pembangunan ummah.

    Terima kasih and jumpa lagi!
    http://myhpafamily.blogspot.com/
    Nazrin

    ReplyDelete