Sunday, August 23, 2009

Sempurnakan Solat dengan Saff yang sempurna


Salam perjuangan ...

Artikel ini merupakan siri ulangan artikel saya yang lalu. Namun saya kemukakannya sekali lagi di sini kerana ia sering sekali dilalaikan oleh para jemaah. Tambahan lagi di dalam bulan Mulia ini, maka kita sebaiknya perhatikan perkara kecil sebegini agar ia tidak menjadi punca kurangnya kesempurnaan ibadah kita sehari-hari. Wallahu a'lam.


أَقِيْمُوْا صُفُوفَكم وَتَرَاصُّوا فَإِنِّيْ أرَاكُم مِن وَرَاءِ ظَهْرِيْ

“Dirikanlah saf-saf kamu & rapatkan tumit-tumit di antara kamu. Sesungguhnya aku melihat kamu dari belakangku”[1], perintah nabi Sallallahu 'alaihi wasallam kepada para sahabat yang menjadi makmum di belakangnya.

“Allahu akbar”, dengan penuh rasa kehinaan, rendah diri, takut & harap kepada Allah SWT… nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bertakbir memulakan solatnya sebagai imam.

Dalam keadaan saf yg rapat, bahu membahu, tumit bertumit .. semuanya khusu’ menghadapkan wajah masing-masing di hadapan Allah Rabbul Jalil sambil mendengar nasihat, teguran, berita & kisah yang dibacakan oleh nabi Sallallahu 'alaihi wasallam di dalam al-Quran. Bergetar hati-hati mereka tatkala mendengar ayat al-Quran yang dibacakan kepada mereka.

Mengapa nabi Sallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan agar makmum merapatkan saf?

… Kerana merapatkan saff di dalam solat merupakan salah satu dari kesempurnaan & kecantikan solat berjemaah. Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda:
.
سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِيَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلَاةِ

“Rapatkan saff-saff kamu. Sesungguhnya merapatkan saff merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat”[2]

Sebagaimana kita dituntut utk melakukan yg terbaik di dalam urusan pekerjaan, di dalam perkara ibadah .. kita juga dituntut untuk melakukan yg demikian. Kita bukan malaikat yg sentiasa istiqamah imannya, bukan juga para anbia' yg sentiasa meningkat darjat keimanannya ... tetapi kita adalah insan biasa yg imannya ada pasang dan surutnya serta turun dan naiknya. Paginya beriman .. petangnya kufur. Petangnya pula beriman .. siangnya menjadi kufur. Menyedari hakikat ini, sebab itu kita dituntut untuk memperbetulkan saff dengan merapat-rapatkannya bagi menyempurnakan ibadah solat yang kita dirikan, supaya dengannya ia dapat menutup kelopongan-kelopongan yang ada di dalam ibadah tersebut.

Marilah kita berusaha ke arah itu dgn sebaiknya.

Mengapa nabi Sallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan agar makmum merapatkan saf?

… kerana merapatkan saff dapat menyatukan hati-hati manusia. Kasih sayang dan keprihatinan seseorang kepada orang lain boleh terhasil dari sentuhan-sentuhan mereka samada melalui bersalaman tangan, pelukan & ciuman mahabbah, juga saff di dalam solat. Ibu bapa menunjukkan kasih sayang kepada anak-anak mereka melalui ciuman, dakapan dan belain kasih mereka. Begitu juga halnya berlaku di antara suami dan isteri.

Menunjukkan bahawa di sebalik sentuhan itu terdapat rahsia yang diciptakan oleh Allah SWT dalam membina keharmonian hidup berkasih sayang. Perintah merapatkan saff juga merupakan suatu petanda bahawa agama Islam begitu sekali menuntut agar kehidupan mereka didirikan atas semangat berjamaah (persaudaraan), kesatuan (tidak berpecah belah) & mahabbah (kedamaian) … bukan kesombongan, bangga diri & bersendirian. Tidak kira siapapun dia, bagaimana kedudukan pangkatnya, warna kulitnya dan bangsanya, saff perlu tetap dirapatkan.
.
كان رسولُ اللهِ (ص) يَتَخَلَّلُ الصَفَّ مِن ناحيةٍ إلى ناحيةٍ ، يَمْسَحُ صُدورَنَا ومَنَاكِبَنا ويقول: لا تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفُ قلوبُكم

“Rasulullah SAW berjalan di celah-celah (makmum) dari hujung ke hujung, (kemudian) baginda menyapu dada-dada & tumit-tumit kami, lalu berkata: Jangan kamu berpecah belah, akan berpecah belah hati-hati kamu”[3]

Mengapa nabi Sallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan agar makmum merapatkan saf?

… kerana merapatkan saff dapat membantu memberi kekhusu'kan ketika solat dan menghalang dari dicelahi oleh syaitan. Ketika kita sedang ‘mendirikan’ solat, iblis akan menghantar syaitan-syaitan yg berpangkat 'captain' untuk mengganggu kita supaya kita leka dan lalai. Akibat kelalaian dan kelekaan kita ketika solat, titile dari ‘mendirikan’ solat mugkin akan turun kepada title ‘menunaikan’ solat.

Sebagai perumpamaan, bukankah berbatang-batang mancis yang diikat teguh sukar untuk dipatahkan jika hendak dibandingkan dengan hanya sebatang mancis yg berdiri sendirian? Begitulah keadaannya di dalam solat. Kedudukan saff yang rapat memperkuatkan hati-hati kita, mengkhusu'kan hati dan permikiran kita serta menyukarkan syaitan untuk menodai kita. Tetapi ia tidak berlaku jika kita solat berjauhan dan tidak mahu bahu membahu. Dengan kuli syaitan pun kita boleh tertewas.
.
فَوَالذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ إِنِّيْ لَأَرَى الشَيْطانَ يَدْخُلُ مِنْ خَلَلِ الصَّفِّ كأنها الحَذَفُ

“.. Demi yg diri aku berada di tangan-Nya, sesungguhnya aku benar-benar melihat syaitan masuk / mencelahi celah-celah saf seolah-seolah seperti al-hazafu”[4]

Inilah antara jawapan mengapa kita diperintahkan untuk merapatkan saff di dalam solat. Bukan sekadar makmum, imam juga dituntut agar memberikan peringatan tersebut kepada para jamaah sebelum solat dimulakan kerana ia merupakan sunnah qauliyyah yang ditunjukkan oleh nabi SAW pada setiap kali hendak memulakan solat .... WA

Kecuaian kita orang Melayu

Apa yg mendukacitakan, perkara ini tidak dititikberatkan oleh orang Melayu. Sepanjang penilitian saya berada bersama masyarakat Muslim Arab, seperti di UIA, Baitil Haram, Masjid an-Nabawi, Jami’ Umawiyyah(Syria), Jami’ al-Azhar(Mesir) & Jami’ah Yarmouk(Jordan), saya boleh membuat kesimpulan bahawa kelalaian ini jelas tampak berlaku di kalangan orang Melayu; orang yg sama warna kulit dengan saya, sama bahasa dan rupa. Sikap ini jarang dan tidak wujud pada bangsa saudara se-Islam saya yg lain.

Bahkan orang Arab, mereka sanggup menegur orang di sebelahnya jika tumitnya tidak selari dengan tumit orang pada saffnya. Malah kadang-kadang ketika solat didirikan .. kalau ada kelopongan atau celahan di antara saff, ia akan segera diisi oleh mereka atau mereka sendiri menarik orang di sebelahnya supaya kembali merapatkan saff.

Namun hal ini jarang sekali dilihat pada orang melayu. Sekiranya saff di sisinya atau di depannya tiba-tiba kosong, mereka tidak berganjak untuk cuba merapatkannya kerana takut akan mengakibatkan solat mereka terbatal kerana bergerak melebihi dari tiga pergerakkan. Bahkan saya kira, sebahagian kita lebih selesa solat berjauhan, tidak mahu bahu membahu dan tumit bertumit. Semakin kita ingin rapat, semakin dia cuba menjauhkan diri. Sehingga jaraknya kadang-kadang boleh diisi oleh seorang budak. Bukan sekadar itu, para imam pula kadang kala terlepas pandang akan kepentingannya, juga tidak mengendahkan perkara ini terhadap para jemaah. Mereka terus bertakbir tanpa terlebih dahulu memberikan peringatan kepada jemaah di belakangnya, ataupun kalau diperingatkan pun, ia hanya seperti melepaskan batuk di tangga. Saya rasa kefahaman dan kecuaian ini perlu diperbetulkan kerana perkara ini sangat jelas berlaku di kalangan orang Melayu.

Maka, pada bulan Ramadhan yang mulia ini, janganlah kita merugikan peluang solat fardhu dan solat Tarawih yang dikhususkan di dalam bulan ini dengan kecuaian kecil yang boleh mencemarkan kesempurnaan ibadah kita. Sama-samalah kita jadikan peluang di dalam bulan mulia ini sebagai madrasah untuk kita menyempurnakan lagi ibadah solat kita ke arah yang lebih baik, agar dengannya kita dapat merasai kemanisannya ketika berada di dalam solat.

Justeru itu, rapatkanlah saff kerana kesempurnaannya ada di situ.

Wallahu a'lam.


................................................................

[1] Hadis riwayat Bukhari (2/174) & Muslim (434), juga disebut di dalam Riyadus Soliheen (2/1088).

[2] Hadis riwayat Bukhori (3/150) & Muslim (2/427). Guru kami, Syeikh Dr. Mustapha al-Bugho menyatakan bahawa hadis ini merupakan satu tuntutan untuk merapatkan saf kerana ia menunjukkan kepada kecantikan dan kesempurnaan solat serta mempersatukan hati-hati mereka yg mendirikan solat
.((Nuzhatul Muttaqin (2/51)))

[3] Riwayat Abu Daud (664) dengan sanad yg Hasan.

[4] Hadis Sahih riwayat Abu Daud (667) dengan sanad mengikut syarat Muslim. ‘Al-Hazafu’ adalah kambing hitam kecil yg berada di sebelah kanan.

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

1 comment:

  1. Salammuallahi alaik...
    Salam Ramadhan Kareem...
    memng sesuai artikel ni..ana baru je berhadapan dgn perkara di kg ana..tmbh2 lagi bila bulan Ramadhan tiba..masalah rapatkan saff ni sebenarnya dh lama bermain di fikiran ana sejak mula2 mnunaikan tarawih di sebuah surau di tmpt ana.Walaubagaimanapun ana sedih, kerana xdpt nk tegur jemaah krn mereka lbh berumur dr ana.Tp ana x mampu nk tegur sehingga satu saff blh memuatkan dua org makmum..Mugkin mereka lbh makan garam dr ana,dan sudah tentu ana sebagai org baru menjadi masalah bg mereka.Pasti ada cara dan jalan utk mngatasi masalah ni..Ya, ana akan lakukan...Wallahu'alam..

    ReplyDelete