Monday, August 10, 2009

Najib tipu atau Zambry ingkar?


"Kita boleh bagi mereka stadium, di mana mereka boleh bertempik sampai subuh, tapi janganlah buat kacau di jalanan," kata Najib mengulas perhimpunan anti-ISA, 1 Ogos lalu.

Dewan Pemuda PAS Perak baru-baru ini ada memohon agar mereka dibenarkan untuk menggunakan Stadium Perak bagi tujuan mengadakan perhimpunan Pembubaran DUN Perak. Namun ia mentah-mentah ditolak oleh Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir dengan alasan keselamatan dan kononnya ia ingin dilakukan hanya untuk memenuhi keseronokan kami semata-mata.

Semasa mendengar kenyataan Perdana Menteri sebelum ini, hati saya telah awal-awal mengatakan bahawa ia hanya merupakan satu permainan politik dan agenda UMNO semata-mata. Buktinya, kenyataan Dato' Seri Zambry tempoh hari jelas menunjukkan bahawa UMNO memang tidak bersedia untuk membenarkannya.

Walaupun tiada masalah untuk mengadakan perhimpunan di Stadium, namun bagi saya, ia tidak menampakkan kematangan UMNO/BN dalam pengamalan Demokrasi. Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan Malaysia menjamin "hak kebebasan bersuara dan berkumpul" kepada selurut rakyat Malaysia tanpa membataskan bahawa ia hanya boleh dilakukan di sesetengah tempat atau di premis-premis tertutup sahaja. Sebab itu saya melihat, dalam nak menunjukkan keterbukaan mereka kepada rakyat kononnya, sebenarnya UMNO/BN masih lagi berkira-kira dan bermain dengan kata-kata.

Sebenarnya we are far backward in exercising Democracy. Saya ambil contoh pengalaman YB Nik Nazmi semasa beliau terlibat sama di dalam Demontrasi jalanan di Britain dahulu. Katanya:

"While I was studying in Britain, I took part in several anti-war marches protesting British involvement in the invasion of Iraq. At one of the marches I attended, over two million people marched to protest the war — in comparison to the size of London, an equivalent number in KL would be 500,000 people on the streets.

But the marches were done in an orderly manner with excellent cooperation from the police. The organisers provided stewards to help organise the crowd as we marched to Hyde Park, singing and chanting as all enthusiastic marchers do. Toddlers in prams, the elderly in wheelchairs — all joined together to make a statement to the government that we were against the war." Sumber

Lihat bagaimana pengamalan Demokrasi di UK sepatutnya menjadi contoh kepada UMNO/BN. Sekalipun ia tidak memberikan keuntungan kepada kerajaan, namun rakyat masih tetap dibenarkan untuk berhimpun menyuarakan bangkangan mereka. Namun apa yang berlaku di negara kita, UMNO/BN hanya membenarkan perhimpunan yang tidak menjejaskan kredibiliti mereka sahaja seperti Perhimpunan menentang kezaliman Israel terhadap bumi Palestin. Tetapi apabila ia menjejaskan kredibiliti mereka, rakyat disekat sehabisnya daripada bersuara. Kami dianggap seperti anjing yang senang-senang disimbah dengan air.

Bandingkan sekali lagi, bilangan demonstran di Britain adalah jauh lebih besar daripada bilangan demonstran di negara kita. Tetapi ia masih tetap berjalan dengan lancar, rakyat tidak rasa terancam dan tidak berkira-kira untuk turun bersama-sama melibatkan diri di dalam perhimpunan kerana mereka tahu bahawa ia adalah sebahagian daripada hak yang telah dijamin oleh Perlembagaan. Polis pula berperanan sebagai pengawal agar Demontrasi mampu berjalan dengan aman dan teratur. Akan tetapi di negara kita, belum pun Demontrasi berjalan, rakyat telah diugut dengan bermacam-macam ugutan oleh pihak polis. Jalan pula disekat. Bukan untuk memudahkan, tetapi untuk memastikan demontrasi tersebut tidak berjaya.

Kita bercakap soal ketelusan, transparent governance dan kematangan dalam pengamalan Demokrasi, bukan soal mahu atau tidak mahu berhimpun di stadium. Kita bersedia untuk berhimpun di mana saja, tetapi kita tetap mempersoalkan mengapa kebebasan itu harus dibataskan sedangkan Perlembagaan tidak menyatakan sedemikian?

Namun begitu, biarpun mereka telah menetapkan perhimpunan dijalankan di stadium, tetapi kami masih tidak dibenarkan untuk berhimpun juga. Jadi, teka-tekinya hanya ada dua saja di sini .. samada Dato' Seri Najib yang bermain dengan kata-kata ataupun Dato' Seri Zambry yang ingkar kepada arahan bosnya?

Hakikatnya kedua-duanya sama saja. Ia hanya propaganda UMNO/BN.

2 x 5 = 5 x 2

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

No comments:

Post a Comment