Sunday, June 21, 2009

Bai'ah itu jangan diputuskan (edit)



BELAJAR DARI GENERASI PARA SAHABAT

Bersambung ...

Telah saya nyatakan di dalam artikel sebelumnya bahawa kita sedang memegang janji dan bai'ah yang pernah dibawa oleh bapa-bapa kita di era Muhammad SAW iaitu untuk sentiasa memberikan infaq, perlindungan dan taat setia kepada baginda SAW dalam apa jua keadaan sekalipun, samada di ketika susah atau senang, semangat atau malas, kuat ataupun lemah.

Para sahabat radhiallahu 'anhum, walaupun ada diantara mereka yang dikategorikan termasuk di kalangan orang-orang yang diberikan keuzuran oleh Allah SWT untuk tidak berjihad, akan tetapi keuzuran itu tidak menjadikan ia sebagai suatu alasan untuk mereka melarikan diri dari tanggungjawab memikul beban dakwah dan perjuangan bersama Rasulullah SAW. Allah SWT menyatakan di dalam ayat 91-92 surah At-Taubah:

"Tiada dosa (lantaran tidak pergi berjihad) atas orang-orang yang lemah, atas orang-orang yang sakit dan atas orang-orang yang tidak memperoleh apa yang akan mereka nafkahkan, apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan Rasul-Nya. Tidak ada jalan sedikitpun untuk menyalahkan orang-orang yang berbuat baik. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

"Dan tiada (dosa pula) atas orang-orang yang apabila mereka datang kepadamu, supaya kamu memberi mereka kenderaan, lalu kamu berkata, "Aku tidak mempunyai kenderaan untuk membawamu", lalu mereka kembali, sedang mata mereka bercucuran air mata kerana kesedihan, lantaran mereka tidak memiliki apa yang akan mereka nafkahkan".

Ayat ini mengikut Syeikh Rasyid Redha di dalam tafsirnya ((al-Manar)) menceritakan mengenai peristiwa persiapan angkatan tentera Rom untuk memerangi kerajaan Islam Madinah pada tahun ke 9 Hijrah. Setelah mendengar berita itu, Ibn Abbas radhiallahu 'anhu menceritakan bahawa Rasulullah SAW telah memerintahkan para sahabat agar bersiap sedia untuk menghadapi peperangan itu di Tabuk, iaitu sebuah tempat yang terletak jauh dari persempadan kota Madinah. Lalu datang beberapa orang sahabat baginda antaranya Abdullah bin Maghfal al-Mazani radhiallahu anhu dan berkata kepada Rasulullah SAW, "Wahai Rasulullah, bawalah kami bersama dalam peperangan ini". Kemudian baginda menjawab, "Demi Allah ! Aku tidak mempunyai kenderaan untuk membawa kamu bersama". Mendengar jawapan daripada Rasulullah itu, merekapun pulang ke tempat masing-masing dalam keadaan menangis sehingga bercucuran air mata ke bumi kerana sedih tidak dapat bersama-sama menyertai jihad di medan Tabuk. Lalu turunlah ayat 92 surah At-Taubah ini mematri kisah kesedihan mereka di dalam al-Quran. (Ruj: Tafsir Al-Manar, m.s 507)

Saya merasa sebak tatkala membaca sebab turunnya ayat ini (Asbab An-Nuzul), dan mendapati bahawa diri ini terlalu-terlalu jauh jika hendak dibandingkan dengan semangat yang telah mereka tonjolkan. Dalam keadaan tidak memiliki harta, upaya dan kenderaan, mereka masih lagi berlumba-lumba serta berkobar-kobar untuk bersama-sama dengan Rasulullah SAW memberikan sumbangan untuk Islam.

Namun harapan mereka tidak berkesampaian dek ketidakcukupan kenderaan yang boleh membawa mereka bersama menuju ke medan Tabuk. Akhirnya mereka pulang dengan berlinangan air mata dan perasaan sedih kerana tidak berpeluang untuk berjihad bersama dengan Rasulullah SAW dan para sahabat yang lain, apatah lagi untuk membau wangian syurga yang terbentang luas bagi mereka yang syahid di medang perang.

Hadis yang saya paparkan dalam artikel pertama semalam merupakan salah satu gambaran sifat sebenar generasi awal yang telah dipimpin oleh Rasulillah SAW. Semuanya berlumba-lumba ke arah kebaikan dan ingin menyumbangkan sesuatu untuk Islam walaupun sedikit.

Oleh kerana itulah, Allah SWT memuliakan mereka dan mereka pula mulia dengan Islam. Disebabkan oleh kesungguhan dan kerjasama yang mereka gerakkan bersama, tanpa mengira umur, warna kulit, kedudukan dan asal keturunan, Islam berjaya dibangunkan serta dimuliakan di tangan-tangan mereka. Dengan hasil pengorbanan dan titik peluh merekalah hari ini kita mampu mengecapi sedikit nikmat Iman dan Islam serta keindahan Islam yang berbaki di celah-celah kecelaruan budaya, masyarakat dan negara yang kita diami hari ini.

ISLAM HARI INI ADALAH TANGGUNGJAWAB KITA BERSAMA

Sepertimana yang telah ditonjolkan oleh para sahabat radhiallahu 'anhum, saya menyeru diri saya sendiri serta para sahabat sekalian agar bersedia mewaqafkan diri kita demi Islam. Tidak selayaknya kita menjadikan kekangan kerja dan masa sebagai alasan untuk kita terkecuali dari tanggungjawab dakwah ini.

Malam semalam dan pagi tadi saya dan beberapa rakan-rakan telah dijemput oleh alumni Sekolah Izuddin Shah, Ipoh untuk berkongsi idea dan pandangan bersama dengan adik-adik di tingkatan 4. Mereka mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuklah dari kelas Sains, Akaunting, Thanawi dan Sastera. Apabila ditanyakan kepada mereka, semuanya mempunyai harapan yang tinggi di masa hadapan termasuklah ada yang bercita-cita untuk menjadi usahawan yang terkaya di Malaysia.


Saya katakan bahawa saya sangat berbangga dengan harapan mereka yang tinggi. Dalam masa yang sama, saya menyatakan harapan saya kepada mereka.

"Sesungguhnya Allah SWT telah memuliakan orang-orang yang berilmu di dalam al-Quran dengan memberikan mereka beberapa darjat. Dalam masa yang sama, mereka juga diberikan kepercayaan untuk membuat penyaksian ke atas keTunggalan dan keEsaan Allah SWT bersama-sama dengan para malaikat. Ini menunjukkan kemuliaan ke atas orang-orang yang berilmu berbanding dengan orang-orang yang tidak berilmu"

"Akan tetapi, kemuliaan ini hanya akan diberikan bagi mereka yang menggunakan ilmu-ilmu itu untuk kebaikkan Islam. Yang menjadi doktor menyampaikan dakwah Islam dengan cara yang sesuai dengan karier doktornya. Yang menjadi Akauntan harus memastikan tidak ada penyelewengan yang berlaku. Yang menjadi usahawan pastikan tidak akan terlibat dengan rasuah dan menjadi contoh kepada sahabat-sahabat yang lain. Yang menjadi ustaz apatah lagi", saya menyambung.

"Namun sekiranya kelebihan yang diberikan itu adik-adik gunakan untuk menghancurkan Islam, menentang dan merosakkan Islam ... kita akan menjadi manusia yang paling hina di sisi Allah SWT kerana gagal memanfaatkan kelebihan yang telah Allah hidangkan buat kita"

Alhamdulillah, walaupun ada yang kurang memberikan perhatian, namun kebanyakkannya memberikan respon yang baik kepada kami terutamanya semasa sesi soal jawab.

Begitu juga bagi mereka yang telah terjun ke dalam medan siayah dan gerakan islah, teruskan perjuangan antum dengan cara antum. Perbanyakkan usaha menarik masyarakat kepada Islam melalui aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan. Adakan ceramah-ceramah, tazkirah, sarana dan kuliah umum agar masyarakat tahu apakah matlamat perjuangan kita sebenarnya. Berhikmahlah di dalam menyeru masyarakat kepada Islam, gunakan pendekatan yang lebih harmoni dan manfaatkan segala kemudahan moden seperti blog, webtv, radio, media, majalah, surat khabar dan sebagainya untuk melebarluaskan lagi risalah Islam kepada masyarakat.

Tidak ketinggalan kepada yang lain, antum juga selayaknya menggunakan kemudahan teknologi yang ada pada hari ini untuk masa depan Islam. Sesiapa yang berkemahiran di dalam bidang penulisan, hasilkan artikel dan novel-novel Islami. Kemudian terbitkan di majalah-majalah atau kepada penerbit-penerbit yang sudi menerbitkan novel antum seperti PTS dan sebagainya. Saya tertarik dengan satu pendekatan yang digunakan oleh sebuah mini-market kepunyaan orang Islam di taman perumahan saya. Kedai tersebut akan menyiarkan ceramah agama secara langsung dari radio Perak.fm (kalau tidak silap saya) pada setiap petang sehingga boleh didengar sampai ke luar. Jadi, sesiapa yang membeli barang di situ atau melalui kawasan kedai tersebut pasti akan terdengar siaran ceramah yang disiarkan. Apa yang dilakukan oleh mereka itu merupakan salah satu bentuk pendekatan kreatif yang amat berguna dalam menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Walaupun orang yang datang ke situ tidak akan mendengar ceramah tersebut dari awal sampai habis, setidak-tidaknya ia sedikit sebanyak akan memaksa orang yang datang ke situ untuk mendengarnya walaupun sedikit. Kalaupun tidak habis di situ, mungkin mereka akan mendengarnya saat pulang ke rumah.

Apa yang penting, Islam amat meraikan apa saja bentuk pendekatan dakwah yang digunakan walau oleh sesiapapun, asalkan ia selari dengan batasan syara' serta memberi keuntungan yang positif kepada Islam. Semua orang berhak untuk memanfaatkan kelebihan, kemahiran dan kretiviti yang dimilikinya untuk disumbangkan kepada Islam ... samada dia dari golongan ulama', professional, orang berpendidikan, orang awam, remaja, dewasa, lelaki mahupun perempuan.

Tidak ada Islam professional, Islam Ulama dan sebagainya.

Jangan sesekali kita membiarkan tanggungjawab dakwah ini dipikul oleh kelompok tertentu sahaja sementara kita hanya berlepas tangan. Apa yang lebih malang lagi kalau sekiranya kita menyokong pula golongan yang merancang untuk menjatuhkan Islam. Sudahlah tidak mahu memikul beban dakwah, duduk pula bersama-sama dengan kelompok yang mahu menjatuhkan Islam. Ini merupakan satu kecelakaan besar sekiranya berlaku sedemikian.

Sekiranya majoriti umat Islam menjadikan Islam sebagai matlamat perjuangannya dalam apa jua bidang dan tempat yang ia duduki, insyallah Islam akan kembali bangkit di posisinya yang tinggi. Tetapi saya amat menyedari, untuk mencapai matlamat ini, ia bukanlah semudah yang disangkakan dan memerlukan kepada masa yang panjang.


Saya menyedari akan kedhaifan dan ketidak layakan saya untuk menyeru antum semua. Tetapi saya juga tidak sanggup membiarkan agama ini sepi dari pejuang dan pembelanya. Oleh yang demikian, saya merasakan bertanggungjawab untuk memanggil anda wahai Syabab & Fatayatul Muslimin yang sudah menyedarinya untuk sama-sama membela Islam sebagaimana yang pernah dilakukan oleh bapa-bapa kita dari generasi para sahabat radhiallahu 'anhum yang menghulurkan tangan-tangan mereka membai'ah Rasulillah SAW dengan taat setia untuk:

~berinfaq dalam apa jua keadaan sekalipun,
~menyeru yang baik dan mencegah yang mungkar,
~mempertahankan Islam tanpa rasa malu dicela orang, dan
~membela nama Muhammad SAW sepertimana kita membela diri kita dan anak isteri kita sendiri.

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

No comments:

Post a Comment