Thursday, July 30, 2009

Himpunan MANSUH ISA


Whenever one's right is been deprived, Islam as it was revealed will come forward to fight for it. I am of the firm conviction that ISA is of an ABUSIVE Act ever enacted. Man's right is always man's right. No one, be they Muslim or non-Muslim, can be confined in imprisonment without him be brought before the court. But UMNO/BN is abusing ISA which was preliminarily for Communist detention, changing it to become draconian law for Malaysian.



(klik utk maklumat & panduan perhimpunan)

Sebab apa kita mesti datang:
  1. Kerana ia merupakan tanggungjawab kita (a) sebagai salah seorang warga negara Malaysia dan kewajipan kita (2) sebagai seorang Muslim untuk menentang segala bentuk keZALIMan dan keJAHATan tidak kira dilakukan oleh siapa kepada siapa.
  2. Untuk menyatakan kesungguhan kita betapa ISA memang tersangat zalim dan tidak lagi relevan
  3. Untuk menunjukkan rasa prihatin kita kepada mangsa-mangsa tahanan ISA yang tidak bersalah. Mereka perlu dibicarakan sebelum dipenjarakan as the Law says, "Everyone is consider innocent until he is proven guilty". Tak ada bicara, macam mana boleh kata bersalah?
  4. Untuk menyatakan bahawa rakyat punya hak ke atas pemimpin. Mereka bukan Tuhan bumi dan langit yang perlu disembah dalam kejahatan.
  5. Demi menjamin masa depan negara Malaysia yang lebih transparent, aman dan adil

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

Tuesday, July 28, 2009

Ganti puasa Ramadhan di dalam bulan Sya'ban



Puasa di bulan Ramadhan merupakan sebahagian daripada hak Allah yang perlu ditunaikan. Allah SWT telah berfirman, "Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu. Semoga dengan berpuasa itu kamu beroleh ketaqwaan" (al-Baqarah: 183). Ia merupakan kewajipan yang dilaksanakan sekali dalam setahun di dalam bulan Ramadhan, bermula setelah terbitnya fajar dan berakhir setelah terbenamnya matahari.

Namun Islam memberi kelonggaran kepada sesetengah golongan yang tidak berkemampuan untuk tidak berpuasa seperti yang dinyatakan oleh Allah SWT, "Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau bermusafir, maka wajiblah baginya menggantikan puasa sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain .." (al-Baqarah: 184)

Allah SWT menegaskan bahawa sesiapa yang tertinggal kewajipan puasa di dalam bulan Ramadhan samada disebabkan oleh sakit(Baca) atau bemusafir(Baca), maka dia perlu menggantikan hari-hari yang tertinggal itu pada hari-hari yang lain sebelum bertemu kembali bulan Ramadhan yang seterusnya. Dalam erti kata lain, mereka mempunyai 11 bulan berikutnya untuk menggantikan kembali puasa-puasa yang telah ditinggalkannya pada bulan Ramadhan tersebut. Walaubagaimanapun menurut An-Nawawi dan Ibn Hazm, menggantikannya dengan segera adalah amat dituntut oleh agama berdasarkan keumuman firman Allah SWT, "Maka berlumba-lumbalah melakukan kebaikan" (al-Baqarah: 148). Tambahan pula kita tidak dapat menjangkakan tempoh hayat kita di dunia ini. Oleh itu, melaksanakannya dengan segera adalah sebagai langkah berhati-hati sebelum ajal menjemput kita di dunia, dan juga sebagai jaminan keselamatan untuk kehidupan kita di akhirat kelak.

Namun sekiranya keadaan memaksa untuk seseorang itu menangguhkan puasa qadhanya mungkin disebabkan oleh kesibukkan aktiviti harian, sakit yang berpanjangan dan sebagainya, maka hal sedemikian tidak menjadi halangan buatnya untuk melewatkan puasa qadhanya walaupun setelah memasuki bulan Sya'ban. Bahkan menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, Saidatina Aisyah radhiallahu 'anha pernah berkata, "Ada beberapa hari yang perlu aku gantikan daripada bulan Ramadhan tetapi aku tidak mampu melaksanakannya kecuali di dalam bulan Sya'ban". Berdasarkan hadis ini, Imam Ibn Hajar berkata di dalam kitabnya ((al-Fath)), "Hadis ini menunjukkan bahawa dibenarkan melewatkan puasa qadha samada dengan sebab ataupun tidak"(Sahih Fiqh Sunnah, 2/m.s 129)

Mungkin ada sesetengah golongan berpendapat haram melaksanakan puasa qadha di dalam bulan Sya'ban kerana berdasarkan kepada larangan nabi SAW di dalam sebuah hadis, "Apabila sampai pertengahan bulan Sya'ban, maka janganlah berpuasa" (Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud, at-Timizi, An-Nasa'ie dan Ibn Majah. Akan tetapi Imam Ahmad mengkritiknya). Walaubagaimanapun, kebanyakkan ulama sepakat mengatakan bahawa hadis ini adalah dhaif sepertimana yang dinaqalkan daripada Al-'Allamah As-Syaukani. Ahmad dan Ibn Mu'in pula berkata, "Hadis ini mungkar. Al-Baihaqi dan At-Tohawi melemahkan hadis ini berdasarkan kepada sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim di mana Abu Hurairah radhiallahu 'anhu berkata: Janganlah sesekali salah seorang di kalangan kamu yang mendahulukan puasa Ramadhan dengan mengawalkan satu hari atau dua hari". Keduanya, larangan ini berkait dengan perlaksanaan puasa sunat (tathawwu'), bukan puasa qadha kerana tiada perbincangan mengenai puasa qadha di dalam bulan Sya'ban, akan tetapi perbincangan ulama berkisar mengenai tindakan yang harus dikenakan kepada sesiapa yang menggantikannya selepas berakhirnya Ramadhan yang berikutnya. Namun begitu, para ulama tetap memberikan komentar terhadap hadis ini berkenaan dengan puasa sunat di pertengahan Sya'ban. Sesetengahnya berpandangan bahawa larangan tersebut membawa maksud haram, dan inilah pendapat yang dipegang oleh kebanyakkan ulama Syafi'iyyah. Manakala yang lain pula menghukumkannya sebagai makruh kecuali dua hari dan sehari sebelum Ramadhan, ianya dihukumkan haram. Begitu juga ada yang berpendapat sebaliknya, iaitu tidak makruh. (Subulus Salam, m.s 386)

Syeikh Abdullah Al-Bassam pula cuba mengkomentar hadis ini dari segi objektifnya dengan berkata, "Diantara maksud syara' ialah membezakan diantara satu ibadah dengan ibadah yang lain. Oleh kerana itu, telah diriwayatkan di dalam Sahih Muslim bahawasanya nabi SAW memerintahkan agar tidak disambungkan diantara satu solat dengan solat yang lain sehinggalah ia dipisahkan dengan beberapa percakapan, perbualan atau dengan berganjak. Oleh itu, ditegah berpuasa selepas pertengahan bulan Sya'ban supaya tiada bersambung diantara puasa sunat di bulan Sya'ban dan puasa wajib di bulan Ramadhan".

Beliau menyambung lagi, "Dan diantara hikmah ditegah berpuasa selepas pertengahan Sya'ban adalah untuk mengelakkan kita daripada merasa penat dan bosan setelah memasuki bulan Ramadhan nanti. Ia adalah untuk memastikan agar kita memasuki bulan Ramadhan dengan penuh kesungguhan dan kecergasan" (Taudheh al-Ahkam, 3/m.s 410)

Wallahu a'lam
________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

Saturday, July 25, 2009

UMNO ! Jangan lupa diri sendiri (kemaskini)



Bak kata Puan Ainon dengan nada perli di dalam Facebook beliau, "Najib bukan menyalakan lilinlah".

"Ehh .. najib nyalakan arang ..hehe. Mana zambry, mana mufti ...cepat2", saya memberikan komen.

Saya bukan nak bermain politik dalam hal ini, tetapi UMNO jangan terlalu beria-ria untuk bercakap soal halal dan haram sedangkan tindakan mereka sendiri bercampur baur dengan perbuatan Haram.

Kalau UMNO memang benar-benar mengambil berat tentang isu halal dan haram ni, mereka perlu terlebih dahulu mengambil tindakan terhadap fatwa Haram yang dikeluarkan oleh para mufti dalam beberapa isu terdahulu seperti Tugu Negara, JomHeboh dan sebagainya. Namun sampai saat ini, fatwa-fatwa tersebut langsung tidak pernah diendahkan bahkan Perdana Menteri masih tetap meletakkan kalungan bunga pada setiap kali diraikan hari Kemerdekaan. Begitu juga dengan program JomHeboh, bukankah Mufti Perak pernah mengeluarkan fatwa haram program tersebut, mengapa tidak diendahkan juga? Fatwa-fatwa ini pula bukannya dikeluarkan oleh PAS, tetapi oleh para mufti. Jadi, apakah alasan UMNO untuk tidak mengendahkan fatwa-fatwa ini?

Dato' Zambry baru-baru ini mempersoalkan penglibatan YAB Nizar Jamaluddin memegang lilin di dalam majlis memperingati kematian Teoh yang merupakan Setiusaha Politik salah seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor, dan meminta Tuan Guru Nik Abdul Aziz untuk mengeluarkan fatwa mengenainya. Sebagai respon terhadap persoalan tersebut, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria telah mengeluarkan fatwa Haram terhadap perbuatan Nizar tersebut kerana ia merupakan upacara keagamaan agama Budha.

Namun begitu, menurut ADUN Titi Serong, YB Drs. Idham Lim Abdullah yang merupakan bekas penganut agama Budha, tindakan menyalakan lilin bagi penganut agama Budha bukanlah termasuk di dalam perkara keagamaan, sebaliknya ia merupakan satu budaya bangsa tersebut sahaja.

"Saya ingin jelaskan bahawa menyalakan lilin adalah budaya yang diamalkan oleh bangsa kami turun temurun malah ia menjadi amalan kepada penganut Islam di negara China", jelas beliau ketika ditemubual oleh wakil Harakahdaily.

"Sebab itulah jika kita berkunjung di mana-mana masjid di China, kita pasti akan dapat membeli colok yang dijual di masjid", katanya lagi.

Beliau yang memeluk Islam ketika berusia 23 tahun berkata, di negeri China, para imam, ahli jawatankuasa masjid dan umat Islam akan berbaris masuk ke dalam masjid dengan memegang colok yang dinyalakan sambil mengalunkan takbir raya.

"Sebelum melangkah masuk ke dewan sembahyang, colok itu ditinggalkan di luar. Saya ada koleksi gambar mengenai upacara ini sebagai bukti", ujarnya.

Islam bukanlah agama yang begitu mudah untuk mengatakan 'Haram' dalam semua perkara. Para ulama silam, apabila ditanya mengenai sesuatu perkara yang tidak berkait dengan persoalan qot'iyyah (thabit atau jelas di dalam al-Quran & sunnah), atau sesuatu perkara yang samar-samar mengenai kedudukannya, mereka tidak terlalu mudah memfatwakannya dengan "haram". Imam Malik rahimahullahu 'alaih apabila ditanya mengenai sesuatu hukum, beliau lebih cenderung untuk mengatakan "aku tidak tahu" berbanding mengeluarkan perkataan 'Haram'. Bahkan, beliau juga lebih gemar menggunakan perkataan "makruh" untuk menjustifikasikan sesuatu perkara itu sebagai haram sehingga istilah tersebut mashyur digunapakai di dalam mazhabnya dalam menyatakan keharaman sesuatu perkara.

Akan tetapi, penggunaan istilah 'haram' begitu mudah sekali dikeluarkan oleh umat Islam hari ini, seolah-olah tiada perkataan lain yang wujud di dalam agama kita kecuali "haram". Saya melihat tindakan sebegini sebagai suatu kemunduran umat Islam kerana ia secara tidak langsung akan memberikan kesan yang negatif terhadap masyarakat sehingga akhirnya Islam dilihat begitu jumud dan keras.

Sepatutnya, sebelum sesuatu pandangan itu dikeluarkan, institusi-institusi yang bertanggungjawab itu perlu meneliti perkara tersebut terlebih dahulu sebelum bermudah-mudah mengharamkannya. Tambahan pula apabila ia melibatkan upacara bukan Islam, ia perlu dikaji terlebih dahulu dengan meminta penjelasan daripada ahlinya mengenai kedudukan sebenar upacara tersebut. Tindakan sebegini perlu dilakukan agar institusi tersebut jelas dengan kedudukannya sebelum ianya difatwakan agar ia tiada kesilapan berlaku. Kalau di dalam prosiding penghakiman sivil, hakim perlu meminta pandangan pakar (expert evidence) untuk memberikan keterangan terhadap sesuatu bahan bukti yang diluar kemampuan hakim untuk menilainya, begitu juga dengan para mufti. Bahkan al-Quran sendiri telah memerintahkan agar kita bertanya kepada mereka yang ahli dalam sesuatu perkara yang tidak kita ketahui, maka perkara tersebut sepatutnya sudah terlebih awal maklum di sisi mereka. "Ahlal Zikri" dalam ayat tersebut bukan saja ditujukan kepada para ulama dalam bidang agama, bahkan ditujukan juga kepada para ulama yang arif dalam bidang mereka masing-masing seperti kedoktoran, forensik, geologi dan sebagainya, kerana seseorang tidak akan mengetahui semua perkara melainkan perlu meminta pertolongan kepada orang lain yang pakar. Allah SWT telah berfirman: "Dan tidaklah diberikan ilmu kepada mereka kecuali sedikit"

Dalam memahami perkara ini, ulama usul telah menetapkan bahawa, selama mana sesuatu perbuatan itu tidak termasuk di dalam aktiviti keagamaan, maka ia dianggap sebagai "uruf" atau budaya yang dibenarkan oleh Islam selagi mana ia tidak bercanggah dengan Islam.

Menurut YB Idham Lim lagi, beliau dan YAB Nizar bersama Pakatan Rakyat yang lain memegang lilin tersebut sebagai menunjukan rasa penghormatan terhadap mendiang Teoh. Justeru itu, apakah ia bertentangan dengan syara' untuk memberikan penghormatan kepada orang lain atas semangat kemanusiaan sedangkan ia sendiri dituntut oleh Islam. Tidak kira kepada siapapun, walaupun di kalangan orang bukan Islam sekalipun, Islam menuntut agar kita melakukan kebaikkan kepada orang bukan Islam selagi mana mereka tidak memusuhi kita.

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

"Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama dan tidak pula mengusir kamu dari negeri-negeri kamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berlaku adil" (Al-Mumtahanah: 8)

Bahkan menurut satu riwayat yang sahih daripada Imam Bukhari, Nabi SAW juga pernah berdiri memberikan penghormatan kepada mayat seorang Yahudi yang melalui di hadapannya. Seorang lelaki yang merasa pelik dengan tindakan baginda SAW itu lalu bertanya mengapakah baginda melakukan sedemikian sedangkan Yahudi tersebut telahpun mati. Maka nabi SAW pun menjawab, "apakah ia juga bukan manusia?" (1). Imam Bukhari dan Muslim juga telah meriwayatkan daripada Abi Sa'id radiallahu 'anhu bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, "Apabila kamu melihat jenazah, maka berdirilah. Manakala yang mengikutinya (ke perkuburan), maka janganlah duduk sehingga ia diletakkan(2)" (3)

Jadi, janganlah politikkan isu lilin ini untuk mengaburi mata rakyat terhadap isu kematian Teoh. Kematian beliau bukan hanya berkait dengan isu sesetengah pihak, tetapi ia merupakan isu kemanusiaan yang perlu diberikan keutamaan. Sebelum UMNO nak persoalkan halal dan haram dalam satu-satu perkara, UMNO dulu kene semak benda-benda Haram yang bermain di sekeliling mereka.

Wallahu a'lam

............................................................

(1) Al-Hakim pula meriwayatkan, "Sesungguhnya kami berdiri untuk para malaikat", manakala riwayat daripada Ahmad, Hakim dan Ibn Hibban pula meriwayatkan, "Sesungguhnya kami berdiri untuk memberi penghormatan kepada yang mencabutkan nyawa (malaikat)".

(2) Sesetengah para ulama mengatakan, yang dimaksudkan dengan "meletakkan" ialah meletakkannya di atas tanah, manakala sebahagiannya pula memaksudkannya sebagai dikebumikan. WA

(3) As-Son'ani mengatakan bahawa sebahagian ulama mengatakan bahawa hadis ini menunjukkan perintah wajib, manakal jumhur ulama mengatakan ia sebagai sunat.
________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

Tuesday, July 21, 2009

Demontrasi menurut Islam



"Ana bukannya apa ..shbt ana yg timbulkan persoalan tu..sblm ni, ana boleh terima demo2 tu..tp bila dipertikaikan, ana ragu2..", cerita seorang muslimat.

"Dia ckp zaman Nabi tak ada demo2 ni..lepas tu, bila berdemo, xde hasil pun..bersesak ramai2..ikhtilat x terjaga, menyebabkan jalan raya huru hara", jelas beliau lagi.

"Anti rasa mcm ne?Btul ke pndgn dia tu?Ape alasan yg kate semua yg tak ada zaman Nabi, kite tak boleh buat?", saya mencelah.

"Ye la...spt yg sedia maklum..perkara yg tak pernah dilakukan oleh Nabi s.a.w dikira bid'ah", terang muslimat tersebut.

Sebenarnya saya berhasrat ingin menjelaskan perkara ini dengan lebih detail, tetapi disebabkan tidak cukup masa, cukuplah sekiranya saya membawakan beberapa kesimpulan yang telah digariskan oleh para ulama dalam menentukan sesuatu hukum baru atau dengan erti kata lain, perkara baru ciptaan manusia.

Para ulama menjelaskan, yang pertama harus dilakukan adalah dengan meneliti kepada nash-nash al-Quran atau as-Sunnah yang berkaitan dengan perkara tersebut. Apakah wujud dalil-dalil tertentu yang menerangkannya samada yang mengharuskan atau mengharamkannya?

Yang kedua, jika tiada dalil yang berkaitan, maka kita harus meneliti hal-hal yang menyerupai apa yang dijelaskan oleh nash-nash tersebut, kemudian diqiyaskan kepadanya mengikut syarat-syarat qiyas.

Yang ketiga, jika tidak memungkin untuk diqiyaskan perkara itu dengan nash-nash tersebut, maka ketika itu para ulama perlu melakukan ijtihad untuk menyimpulkan hukumnya dengan melihat kepada asas syari'at, roh, tujuan dan kaidahnya secara umum, serta meneliti manfaat dan mudharat yang berkemungkinan terhasil dari perkara baru tersebut dengan mentarjih (memilih yang kuat) sebahagian atas sebahagian yang lain.

Soalnya, mengapa para ulama menetapkan kaidah-kaidah sedemikian?

Untuk menjawab persoalan ini, Islam telah membezakan diantara perkara ta'abbudiyyah dan perkara ad-dunyawiyyah yang melibatkan hal mu'amalah (hubungan sesama manusia) dan sebagainya. Sesungguh Imam Hassan al-Banna telah menetapkan satu kaidah penting dalam membezakan antara kedua-dua perkara ini. Beliau menyebutkan bahawa asal bagi setiap perkara ibadah ialah at-ta'abbud (penyerahan) serta terikat dengan nash-nash tanpa meneliti jauh terhadap maqasid dan 'illah (sebab-sebab). Manakala asal bagi setiap perkara mu'amalah pula bergantung kepada sebab-sebab, rahsia dan objektifnya.

Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi menyebutkan bahawa bukanlah menjadi tanggungjawab kita untuk mengkaji apakah rahsia dan hikmah kewajipan terhadap sesuatu ibadah, bahkan cukup sekadar kita mengetahui asasnya sahaja. Kita tidak pernah dituntut untuk mencari jawapan mengapa Allah SWT mewajibkan kita solat asar 4 rakaat, manakala solat subuh 2 rakaat, atau mengapa diwajibkan berpuasa di dalam bulan Ramadhan saja dan tidak di dalam bulan yang lain, atau mengapa diwajibkan tawaf di sekeliling ka'bah sebanyak 7 kali dan sebagainya. Kita hanya dituntut untuk menyerahkan diri dan tunduk ke atas setiap ibadah yang diperintahkan melalui nash-nash al-Quran dan as-Sunnah. Berbeza sedikit dengan zakat, para ulama tidak menganggap ia sebagai ibadah semata-mata melainkan ia juga meliputi hak-hak ke atas sesama manusia. Oleh itu, diharuskan penggunaan qiyas dan 'illah di dalamnya.

Berbeza pula dengan perkara mu'amalah atau dunyawiyyah di mana umat Islam amat dituntut untuk mengkaji objektif, sebab-sebab dan rahsia keharusan syara' ke atasnya, tanpa terhenti atau jumud ke atas zahir-zahir nash semata-mata. Inilah kefahaman para sahabat radiallahu 'anhum terhadap perkara ini sehingga mereka benar-benar meneliti dengan mendalam terhadap keharusannya. (As-Siyasah As-Syar'iyyah, m.s 121)

Wallahu a'lam, tidak diragukan lagi bahawa "demontrasi" adalah perkara baru yang tidak disebutkan di dalam nash syariat, dan tidak pernah juga berlaku di zaman nabi SAW. Ia merupakan istilah moden yang digunakan untuk menunjukkan rasa tidak puas hati dan protes sesetengah kelompok masyarakat yang dilakukan di khalayak ramai untuk perhatian pihak-pihak tertentu. Dalam hal keadaan sebegini, yang biasa dilakukan oleh para ulama ialah dengan melihat kepada maksud syariat, tujuan dan kaidahnya secara umum, manfaat serta mudharat yang mungkin terhasil daripadanya. Dalam erti kata lain, ia melibatkan penilitian ke atas maslahah atau "equity".

Justeru itu, untuk sampai kepada kesimpulan hukum mengenai demontrasi ini, saya akan membahaskannya dalam 2 bahagian:
  • Penjelasan tentang manfaat yang terhasil dari penganjuran demontrasi jalanan ini secara umum.
  • Penjelasan mengenai kemudharatan yang mungkin berlaku di dalamnya
BAHAGIAN PERTAMA:

Di dalam setiap tindak tanduk yang kita lakukan, pasti di sana terdapat kesan baik dan kesan buruknya. Atau dalam erti kata lain, manfaat dan mudharat pasti akan mengiringi setiap keputusan dan tindakan yang diambil. Tidak ketinggalan dalam membincangkan persoalan demontrasi ini, di sana turut terdapat sisi positif dan negatifnya. Jika kita meneliti tindakan ini dari segi pengaruhnya, dengan mempertimbangkan adat dan kebiasaan yang berlaku, kita akan dapati beberapa manfaat yang sesuai dengan syariat:

1) Menyeru kebaikkan dan mencegah keburukan:

Untuk menjelaskan perkara ini, saya tidak berhasrat untuk mendatangkan dalil-dalil daripada al-Quran dan as-Sunnah yang menyatakan mengenai kewajipan kita melaksanakan amar ma'ruf dan nahy munkar. Saya kira anda semua telah mengetahuinya. Apa yang ingin ditekankan di sini ialah, perintah melaksanakan kewajipan ini pada asasnya diturunkan dalam bentuk umum. Tiada sebarang ketetapan yang ditunjukkan di dalam al-Quran bagaimana ia harus dilaksanakan. Oleh yang demikian, ia terletak kepada kebijaksanaan kita bagaimana perlaksanaan ini harus dilaksanakan agar matlamat dan objektif asalnya sampai kepada pihak-pihak tertentu mengikut kedudukan kita, situasi keadaan dan marhalah-marhalah yang dianggap bersesuaian dengan tuntutan semasa. Penganjuran demontrasi juga boleh dianggap sebagai salah satu tindakan menyeru kepada kebaikan dan mencegah keburukan separti yang diperintahkan Islam. Roh dan tujuannya ada di situ. Masyarakat akan berkumpul di jalanan secara beramai-ramai sehingga boleh mencecah beribu malah ratusan ribu orang menyatakan hasrat dan ketidakpuasan hati mereka terhadap golongan dan pihak-pihak tertentu. Dengan kemudahan media dan sistem telekomunikasi yang ada, ia akan lebih mudah sampai kepada pengetahuan pihak yang ditujukan dan mereka dapat memahami apakah sebenarnya tuntutan dan objektif demontrasi tersebut dianjurkan.

2) Hak bersuara, mengkritik dan memberikan pandangan:

Islam sebagai agama sejagat sangat menghormati dan mengalu-alukan sebarang pandangan yang baik demi pembangunan manusia. Islam juga tidak pernah memaksa mana-mana penganut untuk memeluk Islam sebelum ia benar-benar faham dan puas hati dengan Islam. Islam menerima permikiran yang berkembang dengan permikiran, sedangkan kekaburan dibalas dengan hujjah. Namun begitu, semua itu tidak akan tercapai sekiranya hak bersuara, mengkritik dan memberikan pandangan tidak diberikan kepada mereka.

"Katakanlah (wahai Muhammad): Datangkanlah bukti-bukti kamu sekiranya kamu orang-orang yang benar" (al-Baqarah: )

"..Dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang baik .." (An-Nahl: 126)

"Dan janganlah kamu berbahas dengan ahli kitab melainkan dengan cara yang lebih baik .." (Al-Ankabut: 46)

Dalam masa yang sama, peruntukan undang-undang juga telah memberikan kebebasan bersuara kepada rakyat untuk menyatakan sebarang hasrat dan ketidakpuasan hati kepada pemimpin. Justeru itu, demontrasi adalah sebahagian dari hak bersuara yang diiktiraf oleh undang-undang dan dunia dalam menyampaikan satu-satu pandangan dan hasrat masyarakat dan rakyat kepada kerajaan. Ia bukan saja satu perarakan jalanan, bahkan di celah-celahnya turut diisi dengan dengan ucapan serta ceramah daripada tokoh-tokoh yang disegani sebagai wakil yang berucap. Orang ramai boleh melihat dan mendengar tokoh dan ucapan yang ia ucapkan dan melaluinya juga, ia sangat berguna sebagai wasilah untuk menyampaikan maklumat, berita dan memahamkan orang ramai yang berkumpul akan hasrat sebenar yang ingin disampaikan.

3) Menakutkan pihak tertentu melalui penyertaan ramai orang:

Untuk memastikan agar pandangan, hasrat dan idea kita didengari, kita memerlukan sokongan dan kuasa. Apatah lagi sekiranya ianya ingin ditujukan kepada pihak yang lebih tinggi, maka lebih-lebih lagi. Demontrasi merupakan satu kaidah yang biasa digunakan oleh rakyat di mana-mana negara untuk menyatakan hasrat mereka kepada pemimpin. Sekiranya pelbagai kaidah awal telah dilakukan seperti penyerahan memorandum, pertemuan, dan sebagainya tidak mendapat respon yang baik daripada mereka, maka demontrasi jalanan merupakan langkah terakhir yang dipilih rakyat untuk menyatakan hasrat mereka kepada pemimpin. Dalam kelemahan mereka sebagai rakyat yang tidak mempunyai sebarang kuasa, cara yang terbaik adalah melalui demontrasi. Dengan jumlah penyertaan yang ramai, ia sudah pasti dapat menggambarkan kepada para pemimpin atau pihak tertentu akan hasrat sebenar rakyat. Jumlah bilangan yang menyertai demontrasi dapat menjadi kayu ukur penting sejauh manakah bantahan rakyat terhadap sesuatu masalah dan krisis yang dilakukan oleh para pemimpin.

BAHAGIAN KEDUA:

Sudut Negatif atau mudharat:

1) Berlaku kerosakkan di muka bumi:

Demontrasi biasanya dilaksanakan di jalanan di tengah-tengah kesibukan bandar. Tujuannya supaya orang ramai mampu melihat perarakan mereka dan tahu apakah objektif demontrasi itu dijalankan. Kesannya, akan berlakulah masalah lalu lintas akibat perarakan dan demontrasi yang berlangsung sehingga menyebabkan pengguna-pengguna jalan raya menjadi marah kerana terhalang oleh gerak geri mereka. Selain dari itu, demontrasi juga boleh menyebabkan berlakunya kerosakka di atas muka bumi. Kemarahan rakyat kadang-kadang boleh membuatkan mereka merosakkan harta benda awam seperti telefon awam, lampu isyarat, penanda jalan dan sebagainya. Ia juga boleh menimbulkan pergaduhan dan pergelutan diantara pihak berkuasa dan orang ramai disebabkan oleh beberapa tindakan orang awam yang melakukan kerosakkan. Oleh itu, ia akan menyebabkan berlakunya kucar-kacir dan perkara ini amat ditegah oleh Islam.

2) Berlaku ikhtilat dan percampuran lelaki perempuan:

Demontrasi yang berjalan tidak mampu mengawal percampuran lelaki dan perempuan. Cara itu dapat menimbulkan fitnah dan memberikan kesan buruk kepada penganjurannya. Justeru itu, Islam sangat menegah sebarang bentuk perhimpunan yang berlaku di sana percampuran antara lelaki dan perempuan yang berleluasa.

PENGIMBANGAN ANTARA MANFAAT DAN MUDHARAT:

Untuk sampai kepada kesimpulan hukum, kita harus melakukan pengimbangan ke atas kedua-dua manfaat dan mudharat yang ditimbulkan. Apakah ia lebih banyak memberikan maslahah atau sebaliknya, iaitu kerosakkan atau kemudharatan? Para ulama seperti Imam al-Ghazali dan As-Syatibi telah membincangkan dengan detail mengenai peranan maslahah di dalam penentuan sesuatu masalah hukum.

Di dalam meneliti sesuatu maslahah, Islam tidak pernah menuntut agar ianya berupa maslahah yang total kerana ia merupakan suatu perkara yang mustahil. Kaidah Islam menetapkan, sesuatu hukum itu akan terpakai sekiranya maslahah yang terhasil itu lebih banyak, lebih besar dan lebih panjang jangka waktunya berbanding dengan mafsadah. Maka dengan sebab itu, dengan kecekapan teknologi dan syarat efisyensi yang ketat, ulama telah mengharuskan kita untuk menggunakan kapal terbang sebagai kemudahan perjalanan kerana maslahah yang terhasil daripadanya adalah lebih besar jika hendak dibandingkan dengan kemudharatannya.

Selain itu, maslahah juga mempertimbangkan diantara kepentingan individu dengan kepentingan umum. Sekiranya pertembungan berlaku diantara keduanya, maka kepentingan umum akan lebih diberikan keutamaan berbandingan dengan kepentingan individu mengikut syarat-syarat yang digariskan oleh para ulama.

Sepertimana yang telah saya sebutkan, selain daripada pekara ibadah, para ulama meneliti sesuatu perkara berlandaskan kepada penilaian maslahah dengan melihat kepada objektif, roh dan maqasid di samping merujuk kepada nash-nash syariat. Ini adalah penting agar ketentuan hukum yang dikeluarkan tidak jumud, keras dan beku dari sifat keanjalannya dengan masa dan zaman yang sentiasa berubah-ubah.

Baik, mari kita teliti kemudharatan yang kemungkinan akan terhasil daripada demontrasi jalanan ini.

Kemudharatan pertama yang dinyatakan adalah, berlakunya kerosakkan di muka bumi. Alasan mereka ialah, kemungkinan akan berlakunya kemusnahan harta benda awam, pergaduhan diantara peserta demontrasi dan pihak berkuasa, berlaku kesesakkan lalu lintas dan keadaan negara menjadi tidak stabil. Begitu juga dengan andaian kedua iaitu, berlakunya ikhtilat dan percampuran diantara lelaki dan perempuan.

Namun begitu, saya melihat 2 contoh kemudharatan yang dinyatakan masih tidak boleh dijadikan alasan yang kukuh untuk menafikan keharusan berdemontrasi kerana ia hanya merupakan andaian-andaian yang masih boleh dipertikaikan. Ya benar, apa yang dinyatakan berkemungkinan akan berlaku, namun ia merupakan andaian yang negatif sekiranya demontrasi yang dijalankan berada di dalam kawalan yang rapi dan baik. Kemusnahan harta benda awam mungkin tidak akan berlaku sekiranya para peserta telah diberikan makluman awal supaya tidak merosakkan harta benda dan selama pengalaman saya mengikuti beberapa demontrasi yang dijalankan, tidak pernah lagi harta awam dimusnahkan oleh peserta demontrasi. Begitu juga dengan demontrasi-demontrasi yang kita lihat di negara-negara lain, kebanyakkannya dijalankan dengan damai tanpa sebarang kemusnahan berlaku. Rakyat berarak membawa sepanduk dan melaungkan slogan Anti-Israel, Anti-War dan sebagainya. Bahkan ada dikalangan peserta yang datang bersama-sama dengan keluarga dan anak-anak bagi menyatakan bantahan mereka terhadap sesuatu perkara.

Begitu juga dengan kesesakkan lalu lintas dan percampuran lelaki dan perempuan. Perkara ini dapat dikurangkan serta masih mampu dikawal sekiranya ia dikawal oleh pihak-pihak yang ditugaskan. Saya mengambil contoh demontrasi BERSIH dan PPSMI terdahulu, ia berada di dalam kawalan Unita Amal PAS yang ditugaskan untuk memastikan tiada kemusnahan harta benda awam berlaku serta mengawal keadaan demontrasi agar ia berada dalam keadaan yang damai, teratur dan tersusun supaya dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas. Peserta juga sering diingatkan oleh anggota keselamatan agar sentiasa mematuhi peraturan-peraturan demontrasi. Justeru itu, kewujudan anggota pengawal yang ditugaskan ini sudah memadai untuk menunjukkan betapa demontrasi yang dijalankan adalah dengan tujuan yang baik dan teratur. Namun, keadaan kucar kacir yang pernah kita saksikan sebenarnya berpunca daripada provokasi oleh pihak berkuasa yang ingin menghalang kebebasan peserta demontrasi untuk menyatakan bantahan mereka. Mereka dipancut dengan gas pemedih mata, dipukul, ditangkap dan dikurung di dalam masjid untuk mengganggu ketenteraman demontrasi. Hakikatnya, keadaan tersebut bukanlah ditimbulkan oleh para peserta, tetapi oleh pihak berkuasa sendiri.

Oleh yang demikian, saya tidak melihat kedua-dua andaian yang dinyatakan seharusnya menjadi punca pengharaman demontrasi. Tidak sesuai untuk melihat kemudharatan ini berdasarkan kepada contoh-contoh kes yang jarang-jarang berlaku sedangkan kebanyakkan daripada demontrasi yang dianjurkan, semuanya berjalan dengan aman dan tenteram. Tambahan pula, kaidah Islam telah menyebutkan bahawa, "An-Nadir kal 'Adam" (Sesuatu yg jarang berlaku dianggap sebagai tiada) tidak boleh dijadikan hujjah dalam mengharamkan sesuatu yang jelas kemaslahatannya daripada kemudharatannya.

Namun begitu, perlu diingatkan juga bahawa keharusan "Demontrasi" masih tertakluk kepada syarat-syarat tertentu:
  • Ia sah di sisi undang-undang negara. Ertinya, tiada sebarang akta dan peraturan negara yang mengharamkan penganjuran Demontrasi.
  • Dijalankan dengan tujuan dan motif yang baik, bukan dengan matlamat yang jahat seperti menyatakan bantahan terhadap pengharaman penjualan arak kepada orang Islam, pengharaman lumba haram dan sebagainya.
  • Tiada kebarangkalian yang besar akan berlakunya sebarang kemusnahan harta benda awam dan kucar kacir. Sekiranya matlamat asal penganjuran demontrasi ini telah menetapkan agar harta benda awam akan dimusnahkan dan menimbulkan kucar-kacir, maka ia adalah haram kerana tidak menghormati harta awam serta merosakkan harta yang bukan milik kita.
  • Tiada kebarangkalian yang besar akan berlakunya percampuran antara lelaki dan perempuan yang jelas-jelas akan menimbulkan fitnah.
  • Tiada unsur-unsur maksiat seperti perarakan bogel, tarian bogel, berarak sambil mabuk dan minum arak dan sebagainya.
Kesimpulannya, saya berpendapat, berdasarkan kepada keterangan-keterangan yang dinyatakan, terdapat beberapa kebaikan, manfaat dan maslahah daripada penganjuran Demontrasi berbanding dengan kemudharatannya. Namun, keharusannya tertakluk kepada syarat-syarat yang telah saya gariskan.

Wallahu 'alam.

Di bawah ini saya lampirkan sekali fatwa Syeikh Dr. Wahbah Az-Zuhaili di dalam bahasa Indonesia berkenaan dengan hukum Demontrasi dan respon beliau dan ulama-ulama lain terhadap fatwa haram Demontrasi yang dikeluarkan oleh Syeikh Shalih Al-Luhaidin dari Saudi sebagai sokongan:


Pernyataan Syeikh Wahbah ini keluar menanggapi pernyataan fatwa haramnya demonstrasi dalam rangka membela Palestina yang dikeluarkan ulama salafi asal Saudi, Syeikh Shalih Al Luhaidan.

Sebelumnya, Syeikh Shalih Al Luhaidan yang juga Ketua Majelis Al A’la li Al Qadha’ Arab Saudi ini mengatakan, bahwa demonstrasi yang terjadi di jalanan Arab untuk membela warga Gaza termasuk membuat “fasad fi Al Ardhi“ alias kerusakan di muka bumi. Tak sekedar itu, ia juga menilai, demonstrasi sebagai hal yang tidak baik dan tidak mendatangkan kebaikan.

Pernyataan Shalih Al Luhaidan ini langsung banyak disambut kritik beberapa ulama lain di dunia.

Beberapa ulama menyatakan bahwa Fatwa Luhaidan yang telah dilansir oleh koran al Hayat, hari Sabtu (3/2) itu sebagai “perkataan yang amat memalukan“ bagi dunia Islam. Sedangkan yang lain mengatakan bahwa hal itu merupakan “kriminal besar“ karena memerintahkan orang lain untuk tidak mengungkapkan sikap lewat demontrasi.

Beberapa ulama yang melakukan pertemuan di Kairo sepakat bahwa demontrasi mendukung warga Gaza yang sedang dibantai Israel saat ini adalah wajib, secara syar’i dan aqli.

Salah satu dari ulama yang hadir adalah Syeikh Dr Wahbah Az Zuhaili, Wakil Ketua Majma’ Fuqaha As Syari’ah Amerika dan profesor bidang fikih di Universitas Damaskus.

Syeikh Wahbah merasa heran dan sangat mempertanyakan fatwa Al Luhaidan. “Di mana letak kerusakan di bumi, ketika kita melakukan demontrasi menentang kekejaman Israel atas Gaza? Mengatakan hal itu (pelarangan demonstrasi) sama dengan mengakui penjajahan. Jika demontrasi untuk menghancurkan kemungkaran maka hal itu bukan menciptakan kerusakan di bumi,“ ujar Syeikh Wahbah.

“Tidak tepat jika fatwa ini berlaku di dunia Islam secara umum, karena ditujukan kepada umat Islam, minimal fatwa ini adalah fatwa lokal, akan tetapi ini juga tidak tepat, karena pentingnya peran demontrasi dan wajibnya untuk situasi seperti ini,“ tambah Wahbah.

Ulama yang baru mendapatkan penghargaan dari pemerintah Malaysia ini juga menyatakan,“Fatwa ini tidak benar, dan ini dipengaruhi oleh situasi yang ada di Saudi, dan mereka selalu menjaga adat, karena raja-rajanya menolak munculnya demontrasi,“ ujarnya.

Ia menjelaskan bahwa tidak setiap demonstrasi adalah perusakan di atas bumi, dihukumi merusak jika melakukan perusakan, mencemooh tanpa sebab, maka hal ini termasuk menimbulkan kerusakan.

“Demontrasi adalah pengungkapan pendapat, dan itu termasuk hak setiap orang menurut pandangan Islam. Dan pentingnya demonstrasi serta perannya sudah terbukti oleh sejarah, dimana ia memiliki pengaruh besar dalam mengusir penjajahan atas bumi Islam“, beliau menutup perkataan.

Dr Abdul Mu’thi Al Bayumi, anggota Majma’ Al Buhuts Al Islami Al Azhar, Mesir juga menyatakan bahwa fatwa itu tidak dibenarkan.

“Demontrasi merupakan cara untuk mengungkapan pendapat, karena sebagai “umat lemah“, mereka tidak mendapatkan cara agar pendapat mereka didengar oleh para pengambil keputusan. Kalau hal ini dilarang, bagaimana cara mereka mengungkapkan pendapat dan didengar?“

Bayumi menegaskan bahwa demontrasi harus tetap memiliki etika dan tidak melakukan perusakan.

Sedangan Dr Abdul Lathif Mahmud Al Mahmud, anggota Majelis Al A’la li Syu’un Al Islamiyah (Majelis Tinggi untuk Urusan Keislaman), Mesir mengatakan, . “Apa yang marusak bumi yang dikatakan Luhaidan?! Saya yakin bahwa fatwa ini menyelisihi syariat Allah. Allah berfirman,“Dan persiapkanlah kekuatan segalah apa yang kalian mampui“ [Al Anfal: 60]. Dan demontrasi termasuk bagian kekuatan publikasi, yang mencerminkan dukungan mayoritas umat Islam terhadap mujahidin di Gaza,“ katanya.

Di juga menegaskan tidak ada bentuk kerusakan, ketika sekelompok orang mengungkapkan pendapatnya untuk merespon serangan Israel atas Gaza yang membuat jatuh ratusan korban, dengan cara yang baik.

Dr Hasan As Syafi’i mantan rektor Al Jami’ah Al Islamiyah Pakistan juga menegaskan bahwa yang mengeluarkan fatwa demikian harus bertanggung jawab dan siap meralat. Ungkapan seluruh umat Islam yang terjadi di suluruh dunia saat ini untuk mendukung Gaza, tidak mungkin bisa dikatakan sebagai perbuatan menciptakan kerusakan di atas bumi.

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

Sunday, July 19, 2009

Marwa Al-Sherbini tokoh wanita Islam ..


Salam perjuangan ...

Alhamdulillah, hari ini saya sekali lagi diberikan kesempatan oleh Allah SWT untuk mengupdate blog ini yang boleh dianggap tidak begitu aktif dari blog terdahulu saya. Kekangan masa, hambatan kerja serta aktiviti luaran merupakan jawapan utama mengapa blog ini jarang dikemaskinikan. Hanya dalam kesempatan yang terluang sebegini sajalah yang mampu saya gunakan untuk mengemaskini blog ini.

Sebenarnya tiada isu baru yang ingin saya sentuh. Ia hanya berkenaan dengan kisah pembunuhan Marwa Al-Sherbini yang berlaku baru-baru ini di Jerman. Namun, alasan mengapa saya ingin sangat menulis sesuatu mengenainya kerana saya merasa amat kagum dan bangga dengan beliau sebagai seorang Muslimah berjilbab yang berani berdepan dengan seorang pemuda rasis Jerman yang sangat biadap dan tidak berperikemanusiaan itu. Apabila saya melihat dalam Youtube, banyak “tribute” yang diberikan terhadap Micheal Jackson (semoga beliau mati di dalam Islam), jauh bilangannya dari “tribute” yang diberikan kepada Marwa Al-Sherbini ini. Saya juga amat yakin, ramai diantara kita yang tidak ambil peduli bahkan tidak tahu mengenai tragedi kematiannya kerana media perdana dan surat khabar juga tidak memberikan liputan yang meluas dan serius terhadap kezaliman pemuda tersebut serta diskriminasi pihak berkuasa Jerman terhadap tragedi yang berlaku.

Menurut sumber yang dimuatkan oleh Islamonline, Marwa Al-Sherbini merupakan korban Islamophobia yang sangat menyakitkan kaum Muslim di seluruh dunia. Kalangan tokoh Muslim mengatakan, pembunuhan terhadap Sherbini merupakan peringatan tentang kuatnya Islamophobia di dunia Barat. "Apa yang terjadi pada Sherbini sangat berbahaya," kata Sami Dabbah, jurubicara "Coalition Against Islamophobia". "Kami sudah mengingatkan bahawa suatu hari kita akan melihat seorang wanita Muslimah akan dibunuh kerana jilbabnya".

Justeru itu, satu usul cadangan telah dikemukakan agar hari kematian beliau, iaitu pada 1 Julai dijadikan sebagai "Hari Jilbab Sedunia" (World Hijab Day). Alhamdulillah, usul itu kemudiannya mendapat banyak reaksi positif dari pelbagai pihak antaranya dari Organisasi Perlindingan Jilbab, pejabat Federation of Islamic Organizations di Eropah dan sebagainya. Dekan Fakulti Usuluddin dan Falsafah Universiti Al-Azhar, Amina Nusser juga turut mendokong cadangan tersebut di mana beliau mengatakan, “"Itu akan menjadi respon terhadap mereka yang memusuhi jilbab". Mohamed Al-Bazzawi, ketua Persatuan Muslim Denmark juga turut sama mendokong cadangan tersebut. Menurutnya, Hari Jilbab Sedunia akan mengingatkan dunia Barat tentang hak wanita Islam untuk mengenakan jilbab seperti halnya wanita bukan Islam bebas mengenakan apa yang mereka sukai. "Mereka yang hanya berbicara mengenai soal hak-hak kaum wanita di Barat seharusnya sedar bahawa mereka tidak semestinya menolak hak wanita Islam untuk mengenakan jilbab".

SUNNATULLAH YANG BERULANG

Firman Allah SWT: “Kamu tidak akan dapati pada sunnah Allah sebarang perubahan dan kamu tidak akan dapati pada sunnah Allah itu sebarang pertukaran” (Al-Fatir: 43)

As-Syahid Syed Qutb mengatakan, “Tiada perkara yang berlalu di sekeliling kita tidak kita ketahui puncanya. Kehidupan manusia pula tidak pernah berjalan dengan sia-sia. Di sana terdapat ketetapan-ketetapan alam yang telah ditetapkan pasti akan berlaku .. tidak berubah dan tidak pula bertukar. Al-Quran sentiasa mengulang-ulang hakikat ini dan seterusnya memberikan peringatan kepada manusia supaya mereka tidak hanya memperhatikan kejadian itu berlaku, dan tidak juga untuk melalui hari-hari hidup mereka dengan kelekaan dan kelalaian. Semua itu bertujuan untuk memberikan gambaran jelas terhadap perjalanan kehidupan yang mana di sana wujudnya sunnatullah dan ketetapan alam yang berulang-ulang yang pernah berlaku kepada generasi-generasi sebelum mereka agar ia menjadi bukti bahawa wujudnya kejadian-kejadian itu”. (Tafsir Fi Zilal Al-Qur’an, m.s 2949)

Sunnatullah yang dimaksudkan di sini ialah ketetapan alam yang telah ditetapkan oleh Allah SWT agar ianya akan tetap berlaku sehinggalah berakhirnya umur dunia ini. Antara sunnatullah di muka bumi ini ialah sifat benci golongan kafir dan kuncu-kuncunya terhadap umat Islam. Apabila anda membaca sejarah, nescaya anda akan melihat terdapat kejadian-kejadian yang telah dicatatkan di dalam sejarah mengulangi peristiwanya pada hari ini. Sewaktu kita melihat kejadian Tsunami yang menimpa rakyat Acheh dulu, kita akan teringat kembali kisah yang sama pernah berlaku kepada bangsa nabi Nuh. Para khatib yang berkhutbah di atas mimbar ketika membicarakan mengenai tragedi Tsunami ini cuba mengembalikan ingatan para jemaah akan kisah bangsa nabi Nuh yang disebutkan di dalam al-Quran. Itulah hukum alam terhadap tamadun manusia. Namun, seperti yang dikatakan oleh Syed Qutb, sejarah-sejarah yang berulang dan berlaku di depan mata kita ini bukanlah sekadar untuk diperhatikan semata-mata, malah lebih dari itu supaya kita mengambil pelajaran daripadanya.

PENGANIYAAN GOLONGAN KAFIR TERHADAP SAHABAT RASULULLAH SAW

Apa yang berlaku kepada Marwa Al-Sherbini sebenarnya merupakan episod pengulangan kekejaman golongan kafir kepada generasi awal Islam di zaman permulaan risalah Muhammad SAW dulu. Ia adalah kisah lama yang berulang kembali.

Syeikh Al-Mubarakfuri ada menceritakan beberapa bentuk penganiyaan golongan kafir Quraish terhadap golongan wanita dari sahabat Rasulullah SAW diantaranya adalah Zinnirah, iaitu seorang hamba perempuan berbangsa Rom. Keislamannya telah membuatkan beliau disiksa pada matanya sehingga buta. Dalam peristiwa itu, telah dikatakan kepadanya, “Kamu telah ditimpa kecelakaan oleh Latta dan ‘Uzza”. Dengan berani beliau kemudiannya menjawab, “Tidak, Demi Allah ! mereka tidak akan mampu mencelakai aku. Ini semua merupakan ujian daripada Allah, dan jika Dia mengkehendaki, Dia akan menyembuhkan aku”.

Begitu juga dengan apa yang pernah berlaku kepada Ummu Ubais, iaitu seorang hamba wanita milik Bani Zuhrah. Beliau diseksa oleh tuannya, Al-Aswad Bin ‘Abdu Yaghuts. Al-Aswad ini termasuk diantara lelaki yang benar-benar memusuhi Rasulullah SAW dan termasuk orang-orang yang suka mengolok-olokkan baginda SAW. Selain dari itu, hamba kepada Amar bin Mu’mal juga adalah diantara perempuan yang mendapat seksaan daripada tuannya. Umar al-Khattab yang ketika itu masih musyrik, adalah salah seorang yang suka menyeksanya di mana beliau pernah memukulnya sehingga lumpuh. Dalam kisah tersebut, Umar telah memperkatakan sesuatu kepadanya, “Demi Allah ! Tidak akan aku tinggalkan kamu kecuali kematian”. Lalu perempuan itu pun berkata, “Tuhan kamu juga akan melakukannya kepada kamu sepertimana yang kamu lakukan kepadaku”.

Syeikh al-Mubarakfuri menambah lagi, “Dikalangan hamba-hamba perempuan lain yang mendapat seksaan juga akibat mempertahankan keislaman mereka ialah An-Nahdiyyah dan anak perempuannya. Keduanya merupakan wanita dari Bani Abdud Dar. Namun akhirnya mereka dibeli oleh Abu Bakar dan kemudiannya dibebaskan”. (Seerah An-Nabawiyyah, m.s 75)

Seksaan-seksaan yang dikenakan ke atas mereka sebenarnya tiada tujuan lain melainkan disebabkan oleh hasad dengki dan benci yang mendalam mereka terhadap Muhammad SAW dan risalah yang dibawa oleh baginda. Selain itu, ia juga dilakukan dengan harapan agar mereka keluar dari agama Allah dan kembali kepada kesesatan agama yang mereka anuti sebelumnya. Namun ia tidak pernah sesekali memadamkan kekuatan iman mereka, bahkan iman mereka tetap kukuh dan semakin kental. Tragedi yang menimpa Marwa al-Sherbini juga hakikatnya berlaku di atas sebab yang sama, iaitu di atas dasar kebencian lelaki tersebut terhadap Islam.

Kejadian ngeri yang berlaku kepada beliau bukanlah disebabkan oleh kebodohan beliau bertindak tegas terhadap lelaki tersebut. Beliau berhak mempertahankan dirinya dengan mengambil tindakan undang-undang terhadap lelaki tersebut. Bahkan Islam juga membenarkan kita memilih 'Azeemah walaupun di dalam masa yang sama kita diberikan rukhsah, dan sekiranya kita ditimpa musibah disebabkan oleh jalan 'Azeemah yang diambil, kita akan diberikan ganjaran yang besar di sisi Allah SWT. Syeikh Munir al-Ghatban mengatakan, “Apabila musuh ingin menyakiti muslimin, maka mereka dibenarkan untuk mempertahankan dirinya dari musuh terutamanya ketika gangguan itu tertumpu kepada jasad. Kebenaran ini diperkuatkan oleh kisah Uthman bin Ma’zun yang terjadi pada hari beliau pulang dari Habsyah. Beliau membalas bait syair yang menghinanya yang menyebabkan beliau dipukul oleh orang ramai. Untuk mempertahankan diri, beliau membalas pukulan mereka sehingga lebam matanya”

Beliau seterusnya mengatakan, “Tetapi perkara ini sepatutnya tidak akan berlaku. Ia hanya mampu dilakukan oleh sesiapa yang mempunyai keazaman yang kuat serta pertolongan dari kaumnya. Membalas serangan musuh merupakan suatu perkara yang perlu dalam mengangkat maksud umum bagi mereka-mereka yang mempunyai kekuatan dan boleh menakutkan musuh terhadap mereka” (Manhaj Haraki Lis Seerah An-Nabawiyyah, m.s 44)

Dari fakta kes yang saya baca, sebelum Marwa al-Sherbini membawakan kes ini ke Mahkamah, beliau telah beberapa kali cuba diganggu oleh lelaki sial tersebut. Selain difitnah sebagai “terrorist”, lelaki itu dalam beberapa percubaan pernah beberapa kali cuba mencabut jilbabnya, namun tidak berhasil kerana Marwa melawannya. Oleh kerana itulah, akhirnya Marwa membawa tindakan itu ke Mahkamah agar lelaki ini dibicarakan. Akhirnya, beliau ditikam sebanyak 18 kali oleh pemuda itu di dalam mahkamah dan mati sebagai syahid di tempat kejadian.

Peristiwa ini telah menggambarkan kepada kita betapa beliau merupakan seorang wanita Islam sebenar yang mempunyai prinsip dan maruah diri yang tinggi yang tidak akan sesekali meredhai kekejaman dilakukan ke atas dirinya walaupun hanya kerana jilbabnya. Kejadian ini juga menjadi petanda kepada orang-orang Barat bahawa umat Islam yang sebenar bukanlah golongan yang mudah diperkotak-katikkan. Mereka sanggup mati dan menggadaikan nyawa demi untuk mempertahankan sebuah harga diri anugerah Allah serta membela Islam yang mereka cintai. Marwa al-Sherbini adalah diantara tokoh kecil Islam yang telah membuktikan kesetiaannya terhadap agamanya walaupun beliau berada di tengah-tengah masyarakat bukan Islam di dalam negara bukan Islam. Oleh kerana itulah, beliau sangat layak untuk diberikan penghormatan atau “tribute” di atas keberanian yang telah beliau tonjolkan.

Di dalam masa yang sama, bagi yang masih hidup, ia juga sepatutnya memberikan pengajaran kepada seluruh wanita Muslimah khususnya dan lelaki Muslim umumnya akan erti maruah diri yang perlu dipertahankan serta keazaman yang kuat dalam mempertahankan agama. Tidak ada sebab mengapa wanita Islam hari ini perlu merasa rendah diri dan janggal dengan mengenakan jilbab di kepala di hadapan masyarakat umum, bahkan mereka perlu berbangga kerana tidak termasuk di kalangan wanita Muslimah yang tidak sedar bahawa mereka tidak bertudung.

Semoga beliau ditempatkan bersama-sama dengan Sumayyan dan para syuhada' yang terkorban demi mempertahankan maruah diri dan agama Islam yang mereka cintai.

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

Thursday, July 16, 2009

Jangan lupa 1 Ogos 2009



"Salam abg Zairol. Mlm ni bleh tak excusekan ana utk ke Kemunting..ana penat sesangat.Nanti ana qadho yg 1 Ogos punya", saya menghantar kiriman SMS kepada ketua pemuda PAS Kawasan Tambun lewat petang tadi.

"Ok, kifarahnya kene sponsor mkn .. hahaha", beliau membalas.

"Bleh2..next meeting ana blanja cha kew tau..hehe. Selamat memansuhkan ISA", saya membalas.

"Takbir"

Sepatutnya saya perlu ke Kemunting malam ni bersama-sama dengan exco Pemuda PAS Kawasan Tambun. Kami dijadualkan solat maghrib berjemaah di Markaz PAS Taman Meru, kemudian menuju ke sana dengan kereta secara konvoi. Tapi disebabkan oleh kepenatan yang teramat sangat, saya meminta kebenaran daripada ketua pemuda untuk tidak pergi bersama.

Sejak telah hampir sebulan bekerja ni, malamnya saya merasa sangat penat. Walaubagaimanapun, untuk malam-malam yang sebelumnya, saya masih mampu lagi untuk melakukan jadual aktiviti-aktiviti malam. Tetapi hari ini keadaannya berbeza. Saya merasa tersangatlah penat. Semasa berehat di antara pukul 1 ke 2 petang tadi, setelah selesai mendirikan solat zohor di Masjid Negeri, saya mengambil sedikit masa untuk tidur di level bawah masjid. Tapi sebab penat punya pasal, saya tak sedar saya telah tertidur melewati jam 2 petang. Setelah masuk ke pejabat, saya masih lagi mengantuk dan sempat terlena buat seketika.

"Rasa macam nak jadi student balik ni ..", saya mengeluh kepada mak dan ayah sesampai di rumah.

"Haa .. sekarang baru tau kan bila dah kerja. Dulu masa belajar, tak sabar nak kerja. Macam mane, jadi student lagi seronok kan ..?", ayah membalas.

Bila terasa bahang kepenatan sebegini, saya mula teringat balik saat-saat menjadi pelajar dahulu. Memang benar, tiada seindah-indah zaman melainkan zaman menjadi pelajar. Kalau masa belajar dulu, waktu yang mungkin paling penat sekali ialah ketika musim peperiksaan. Terpaksa "stay up" dan bertungkus lumus dari pagi sampai ke pagi. Tapi itupun hanya dalam 2 minggu saja. Waktu selebihnya kurang tekanan dan tidak terasa penat pun. Pergi kelas pun hanya pasang telinga je. Kalau nak rajin sikit, bagi la tumpuan apa yang diajar oleh pensyarah. Tapi kalau tengah malas, jadi tunggul bernyawa je la dalam kelas tu. Pensyarah bersyarah di depan, kita berceramah di belakang.

Takpe la, tinggalkan zaman pelajar yang telahpun berlalu.

Apa-apapun, ni mungkin baru di peringkat permulaan dan saya masih belum mampu membiasakan diri lagi dengan suasana bekerja. Mungkin lama kelamaan keadaan akan berubah, insyallah.

Bercakap tentang Perhimpunan Mansuhkan ISA di Balai Islam Kemunting malam ni, ini merupakan signal awal dari rakyat Perak khususnya dan umumnya kepada UMNO dan BN. Kemuncaknya adalah pada 1 Ogos nanti di Kuala Lumpur. Hari tersebut merupakan kemuncak kemarahan dan tanda protes rakyat terhadap keredhaan UMNO dan BN terhadap kezaliman ISA. Saya amat yakin, perhimpunan GMI yang bakal dianjurkan ini pasti akan lebih menggamit kehadiran ramai lagi rakyat Malaysia tanpa bebilang bangsa, agama dan kaum kerana isu yang kita perjuangkan kali ini adalah isu global yang menyentuh hak semua bangsa dan agama. Kalaupun tidak melebihi bilangan perhimpunan BERSIH, saya yakin ia pasti akan melebihi bilangan perhimpunan PPSMI. Oleh itu di atas kesedaran ini dan sebagai tanda simpati kita terhadap saudara-saudara kita yang sedang merengkok di dalam ISA itu, maka marilah kita sama-sama turun pada hari tersebut demi untuk menyatakan hasrat dan kebencian kita yang sekeras-kerasnya terhadap akta rimba yang gila-gila itu.

Selamat Memansuhkan ISA



Surat daripada Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat:

Adalah dimaklumkan bahawa Pakatan Rakyat bersama NGO akan menganjurkan perhimpunan besar-besaran untuk memansuhkan ISA pada tarikh dan makluman berikut:-

Tarikh : 1 Ogos 2009 / 10 Sya’ban 1430 (SABTU)

Masa : 2.00 petang

Lokasi : Berkumpul di Masjid Jamek Kg Baru, Masjid Negara dan Sogo seterusnya berarak ke Istana Negara (lokasi berhimpun mengikut negeri akan dimaklumkan kemudian)

Sehubungan dengan itu, saudara diminta mengarahkan seluruh pemuda di negeri-negeri untuk turun bersama-sama dalam perhimpunan tersebut. Warna tema pada himpunan tersebut ialah “hitam merah”.

Kerjasama dan tindakan saudara terhadap perkara di atas amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan Jazzakallahu Khairan Kathira.

-Kamaruzaman Mohamad-

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak

Wednesday, July 1, 2009

Di sana masih ada sinar cahaya ...



Generasi yang sentiasa dibimbangi oleh musuh-musuh Allah.

________________________________________________________

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang dipaparkan di mohdfit3.blogspot.com dihasilkan untuk tujuan perkongsian dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat mohdfit3.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin saya terlebih dahulu.

"Islam Memimpin Perubahan"

IBNASMUNI @ www.mohdfit3.blogspot.com
30020 Ipoh, Perak